Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Alls kernactiviteiten spelen zich af in deze hoeken: spel met zand en water, rollenspel, constructieve en beeldende activiteiten, lees-schrijfactiviteiten en reken-wiskundeactiviteiten. In onderlingen samenhang en in een thematische context. Het pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten is aan alle activiteiten verbonden. Daarom doet de leerkracht mee aan het hoekenwerk, om in samenspel en samenspraak voor begeleiding en nieuwe leermomenten te zorgen. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- hoekenwerk --- Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- Hoekenwerk --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- 471.5 --- kleuters --- 471.4 --- kleuteronderwijs --- 474.21 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Boekenhoeken --- Bouwhoeken --- Constructie --- Fotografie --- Kastelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kunst --- Leeshoeken --- Luisterhoeken --- Muziekhoeken --- Poppenhoeken --- Post --- Ruimte --- Stenen --- Watertafels --- Wereldoriëntatie --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Zandtafels --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Didactische werkvormen --- 051099.jpg --- kleuterschool: hoekenwerk --- Klasinrichting --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Natuur
Choose an application
De ontwikkeling van het jonge kind staat volop in de aandacht. Uit onderzoeken blijkt telkens weer hoe belangrijk de taak is van de leerkracht die met jonge kinderen werkt: het aanbrengen van een stevig en breed fundament voor verder leren en ontwikkelen. Kiezen voor het jonge kind helpt aankomende leerkrachten en kleuterbegeleiders alle competenties te verwerven die nodig zijn om met het jonge kind te werken. Het boek biedt een compleet overzicht van ontwikkelingen die zich - nationaal en internationaal - op dit vakgebied afspelen en van alle aspecten waar leerkrachten en begeleiders in de praktijk concreet mee te maken krijgen. Het boek bestaat uit drie delen. Eerst wordt de basiskennis aangereikt, waaronder theorie over de ontwikkeling van jonge kinderen en over pedagogisch en didactisch handelen. In deel twee bespreekt de auteur aan de hand van praktijkvoorbeelden een aantal visies op het onderwijs aan jonge kinderen. Het boek sluit af met een praktisch deel, waarin de auteur beschrijft Welke activiteiten je met kinderen kunt plannen, hoe je de speelwerktijd organiseert en met welke materialen en middelen je een rijke speelleeromgeving kunt inrichten. Ook wordt aandacht besteed aan contacten met ouders en aan kwaliteitsbewaking. Vademecum dat studenten en medewerkers van onderwijs aan jonge kinderen (ca. 3-8 jaar) een krachtig fundament aanreikt om vanuit een gefundeerde, sociaal-constructivistische visie onderwijs aan te bieden. In deze theoretisch voortreffelijk onderbouwde, maar tegelijk praktisch vormgegeven uitgave wordt 'oude' kennis over onderwijs aan jonge kinderen verbonden met nieuwe kennis en inzichten op dit vlak. De informatie wordt in drie kennisblokken aangereikt: achtergronden van onderwijs aan jonge kinderen; visies op onderwijs aan jonge kinderen; de praktijk. Er is aandacht voor de diverse ontwikkelingsaspecten (als onderdelen van fysieke, intellectuele, persoonlijke ontwikkeling), voor de belangrijke rol/functie van spel (spelen, ervaren, leren, begrijpen) Alsook van taal en verwoorden (begripsvulling). Betreffende de praktische organisatie van onderwijs aan jonge kinderen: ontwikkelingsgericht onderwijs, het gedachtegoed van Reggio Emilia, programmagericht werken (Piramide) en actief leren (High/Scope en Kaleidoscoop). Voorts aandacht voor sociale interactie en het inrichten van een krachtige leeromgeving, smen met kinderen en ouders. Actuele uitgave voor (aankomende) leerkrachten met opdrachten, illustraties, literatuuropgave, register en bijlagen Inhoudsopgave : Deel I Achtergronden 1 Inleiding 2 Ontwikkeling van jonge kinderen 3 Het belang van spel voor de ontwikkeling van jonge kinderen 4 Doelen voor de onderbouw 5 Pedagogisch handelen 6 Didactisch handelen Deel II Visies op onderwijs aan jonge kinderen 7 Visies, werkplannen en programma's Deel III De praktijk 8 Een rijke speelleeromgeving: inrichting en materialen 9 Klassenmanagement: activiteiten en organisatie Bijlagen 1 Kerndoelen voor de basisschool 2 Drie doelgebieden voor het werken met Jonge kinderen
ontwikkelingspsychologie --- klassenmanagement --- 471.4 --- didactiek --- hoekenwerk --- kleuteronderwijs --- spelen --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Klasmanagement --- Kleuteronderwijs --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijstheorieën --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Spelen(Kinderspelen) --- Klassenmanagement --- Ontwikkelingspsychologie --- Spel --- klasinrichting --- kleuters --- onderwijsvisies --- spel --- Didactiek --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ontwikkelingsmaterialen --- Reggio Emilia-pedagogiek --- 101125.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- klasmanagement --- Didactiek; algemeen --- Basisonderwijs --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale vaardigheden --- Didactiek. --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Leraren. --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- Developmental psychology --- kleuterleiders --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- Kleuters --- Spelontwikkeling --- Pedagogiek --- Onderwijsfilosofie --- Kleuter
Choose an application
Leerlingen, die verschillen nogal wat van elkaar. Hoe zorg je dan voor maximale leerkansen voor elke leerling? Met binnenklasdifferentiatie!Binnenklasdifferentiatie in de praktijk maakt het haalbaar om ieders leer-kracht te realiseren. Het boek zet je op weg met een stapsgewijze aanpak, creatieve tips en suggesties.Beschrijvingen uit de klaspraktijk in basisonderwijs en secundair onderwijs maken het differentiëren levensecht. Het BKD-leer-krachtmodel vormt de rode draad. Toch kan je elk hoofdstuk ook apart raadplegen. Zo laat dit boek ook differentiatie toe bij de lezer.Geef je les? Volg je een lerarenopleiding? Of begeleid je pedagogisch-didactische processen op school? Dan is dit boek een bron van inspiratie voor jou.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463796798/Binnenklasdifferentiatie-in-de-praktijk
Differentiatie ; onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- leraren-leerling relatie --- Differentiatie --- Binnenklasdifferentiatie --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- pedagogiek --- Zorgverbreding --- Didactische werkvormen --- differentiatie --- klassen --- leerwinst --- leerprocessen --- hoekenwerk --- contractwerk --- 454.23 --- Basisonderwijs. --- Binnenklasdifferentiatie. --- Differentiatie ; onderwijs. --- Differentiatie. --- Secundair onderwijs. --- contractwerk. --- differentiatie. --- hoekenwerk. --- klassen. --- leerprocessen. --- leerwinst. --- Didactische principes. --- Didactische principes --- Research on teaching --- Primary education --- differentiële opvoeding --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- Leermethoden --- Leermotivatie --- Leerprocessen --- Onderwijskunde --- Diversiteit --- leerproces --- Leeromgeving --- Evaluatie --- Handelingsplannen --- Lager onderwijs --- didactische principes --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische werkvorm --- Leermethode --- Leerproces --- Handelingsplan --- Inclusie --- Maatwerk --- Didactics --- Secondary education --- Handelingsgericht werken
Choose an application
796.1 --- spelen --- opvoeding --- 433.6 --- 622.1 --- Bouwen --- Bouwhoeken --- Constructiespel --- Fantasiespel --- Groepsspel --- Hoekenwerk --- Samenspel --- Speelgoed --- Spelen --- Water --- Zand --- 468 --- Groepswerk --- Kinderen --- Kinderspelen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Psychologie --- Buitenspelen. Bewegings- en behendigheidsspelen --- kind, spel en speelgoed --- Kind, spel en speelgoed --- Kinder- en gezelschapsspelen --- Orthopedagogiek --- orthodidactiek --- 796.1 Buitenspelen. Bewegings- en behendigheidsspelen --- orthodidactiek. --- Orthopedagogics --- Didactics of sports and games --- Didactics of social education --- kinderspelen
Choose an application
"Werken aan taalbewustzijn" is een praktijkgericht boek voor leerkrachten van groep 1 tot en met 3 van het basisonderwijs. Het boek geeft handreikingen en suggesties om het taalbewustzijn in het algemeen en het fonologisch bewustzijn in het bijzonder te stimuleren. Het biedt hiervoor aan leerkrachten een aantal nieuwe werkwijzen, voorzien van allerlei praktijkvoorbeelden en suggesties voor taalspelactiviteiten. Leerkrachten leren onder meer hoe zij taalpoppen, boeken en teksten, een ABC-muur en spelhoeken kunnen inzetten bij het stimuleren van het fonologisch bewustzijn. Met deze werkwijzen kunnen leerkrachten taalspelactiviteiten uitvoeren binnen een betekenisvolle context. Naast de praktische handreikingen en suggesties biedt het boek inzicht in de ontwikkelingsaspecten van het fonologisch bewustzijn, een wetenschappelijke onderbouwing van de beschreven werkwijzen en aanwijzingen voor implementatie.
Fonologie. --- Interactie. --- Schreibunterricht. --- Sprachbewusstsein. --- Sprachlehrforschung. --- Sprachunterricht. --- Taalinzicht. --- Taalonderwijs. --- Taalspel. --- Niederländisch. --- ABC-muur --- Geletterdheid --- Taalbewustzijn --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- 471.41 --- 475.2 --- 1e graad lager onderwijs --- ABC-boeken (Alfabetboeken) --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Nederlands --- Poppen --- Prentenboeken --- Taalspelen --- Taal en verbale expressie --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of languages --- Phonetics --- ontluikende geletterdheid
Choose an application
Huiswerk lijkt als vanzelfsprekend bij school en onderwijs te behoren. Toch is huiswerk vaak een bron van spanning en een bekrachtiger van problemen. Huiswerk is eenio ingrijpend en veelvuldig gebruikt didactisch middel dat het nodig is er meer systematisch over na te denken. Een adequate aanpak van huiswerk begint met het uittekenen van een huiswerkbeleid op school. Dit boek steunt op ervaringen bij het begeleiden van scholen in het ontwikkelen van een visie op huiswerk. Hieruit is een werkmodelontwikkeld dat bruikbaar is in elke school die over huiswerk wil nadenken. Immers, de school heeft zelf vele sleutels in handen om zinvol(ler) huiswerk te organiseren. Het accent ligt niet zozeer op het huiswerkresultaat, maar veel meer op het huiswerkproces. Tegelijk wordt huiswerkbegeleiding ook een haalbare kaart voor elke ouder. Inhoudsopgave : Deel 1 : Waarom een huiswerkbeleid op de basisschool? 1. Waarom werken aan een huiswerkbeleid op de basisschool? > 1.1. Huiswerk is vanzelfsprekend > 1.2. Spanningen > 1.3. Huiswerk en kansarmoede > 1.4. Structurele oplossing 2. Naar een huiswerkbeleid met de viersleutelmethode > 2.1. Stap 1 : Maak het schoolteam bewust van de problematiek > 2.2. Stap 2 : De huiswerkenenquête voor leerkrachten > 2.3. Stap 3 : Sleutelhanger met 4 sleutels > 2.4. Stap 4 : Visietekst: Het huiswerkbeleid van de school > 2.5. Stap 5 : Verder verfijnen van het huiswerkbeleid Deel 2 : Huiswerkbegeleiding 1. Begeleiden van het huiswerk > 1.1. Hulp bij huiswerk > 1.2. Naschoolse studiebegeleiding 2. Huiswerk en schoolopbouwwerk > 2.1. Bewustmaking van de huiswerkproblematiek > 2.2. Meewerken aan het ontwikkelen van een huiswerkbeleid op school > 2.3. Vorming voor laaggeschoolde ouders ivm huiswerkbegeleiding > 2.4. Individuele ondersteuning van kansarme ouders 3. Individuele problemen met huiswerk > 3.1. Aanpak als leerkracht > 3.2. Aanpak als hulpverlener
Huiswerk --- Onderwijs. --- Study methods --- huiswerk --- Primary education --- Huiswerk ; basisonderwijs --- 450.8 --- Basisonderwijs --- #PBIB:+110.53 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Schoolopbouwwerk --- Differentiatie --- Hoekenwerk --- Huiswerkbegeleiding --- Huiswerkbeleid --- Huiswerkresultaat --- Proces --- Zelfstandig werken --- 474.23 --- basisonderwijs --- huiswerk: lagere school --- Methodiek van het studeren --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Huiswerk --- Lager onderwijs
Choose an application
Ervaringsgericht werken betekent steeds op zoek zijn om het beste te halen uit alle kinderen. Dit realiseren is geen eenvoudige opgave. Het vrraagt heel wat denk- en beslissingswerk. Waarmee beginnen en wanneer? Welke voorbereidingen treffen? Hoe veranderingen aanbrengen? Hoe snel en tot waar? Wat in de gaten houden? Dit basisboek biedt leerkrachten van het kleuteronderwijs of van de onderbouw een houvast om stap voor stap te werken aan een nieuwe aanpak, vertrekkend van de huidige praktijk, op eigen tempo en naar eigen mogelijkheden.
Didactic strategies --- Kindergarten --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- 471.4 --- basisonderwijs --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuters --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Hoekenwerk --- Klassfeer --- Onderwijsstijlen --- Relaties --- Sociale vaardigheden --- Welbevinden --- Kleuterschool: didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- betrokkenheid --- ervaringsgericht werken --- welbevinden --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- hoekenwerking --- klasklimaat --- leerkrachtstijlen --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Handboek/cursus --- Ervaringsleren. --- Didactiek.
Choose an application
Een uitnodigende, complete uitgave, diestaat voor interactieve taalstimulering en zich ten doel stelt de Nederlandse taalvaardigheid van alle kinderen, maar vooral van kinderen met een taalachterstand, te vergroten. Het boek gaat op praktische wijze in op hoe taalstimulering plaats kan vinden en is voorzien van veel tips, foto's en illustraties. Het helpt bij het bepalen van haalbare doelstellingen en bij de keuze van activiteiten die aansluiten bij kinderen met een taalachterstand. Er is veel aandacht voor de activiteiten op het gebied van mondelinge communicatie, woordenschat, ontluikende/beginnende geletterdheid en ICT. De activiteiten worden beschreven aan de hand van een vaste opbouw, volgens een steeds weer terugkerende cyclus. Ook de inrichting van de speelleeromgeving komt uitgebreid aan bod. Tenslotte biedt het boek aanwijzingen voor de manier waarop ouders betrokken kunnen worden bij taalstimulering. Het gezinsportfolio speelt daarbij een belangrijke rol. De Taallijn legt de basis voor de verdere ontwikkeling vanaf groep 3, maar pleit niet voor verschoolsing van het werken met peuters en kleuters. Met de taallijn doen kinderen op speelse wijze ervaringen op met talige activiteiten.
471.41 --- Nederlands --- didactiek --- kleuteronderwijs --- kleuters --- peuters --- taalvaardigheid --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Hoekenwerk --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Interactief leren --- Klasinrichting --- Kleuteronderwijs --- Ontluikende geletterdheid --- Ontwikkelingsdoelen --- Peuters --- Prentenboeken --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolboeken --- Taal --- Taalontwikkeling --- Voorlezen --- Woordenschat --- 475.2 --- Coöperatief leren --- ICT --- Interactief taalonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijnen --- Mondelinge communicatie --- Taalvaardigheid --- mondelinge communicatie --- woordenschat --- Handboek/cursus --- Interactief onderwijs ; kleuteronderwijs --- Peuters ; kleuteronderwijs --- Taal ; kleuteronderwijs --- Taalstimulering --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Nederlands. --- didactiek. --- kleuteronderwijs. --- kleuters. --- peuters. --- taalvaardigheid. --- Didactiek (Vakdidactiek). --- Hoekenwerk. --- ICT informatie- en communicatietechnologie. --- Interactief leren. --- Klasinrichting. --- Kleuteronderwijs. --- Ontluikende geletterdheid. --- Ontwikkelingsdoelen. --- Peuters. --- Prentenboeken. --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie). --- Schoolboeken. --- Taal. --- Taalontwikkeling. --- Voorlezen. --- Woordenschat. --- 471.41. --- Handboek/cursus. --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie. --- Taal en verbale expressie. --- Taalonderwijs; Nederlandse taal. --- Didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie. --- Didactiek. --- Kleuters. --- Taalvaardigheid. --- Coöperatief leren. --- ICT. --- Interactief taalonderwijs. --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie). --- Leerlijnen. --- Mondelinge communicatie. --- Interactief onderwijs ; kleuteronderwijs. --- Peuters ; kleuteronderwijs. --- Taal ; kleuteronderwijs. --- Taalstimulering.
Choose an application
Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met deze verschillen tussen leerlingen (in de klas) en om iedere leerling in de klas maximale leerkansen te kunnen bieden, is differentiatie wenselijk. Deze praktijkgerichte literatuurstudie richt zich op de effectiviteit en efficiëntie van die didactische werkvormen die zich focussen op het ontwikkelen van maximale leerkansen voor alle leerlingen. Er zijn twee manieren om met verschillen tussen de leerlingen in de klas om te gaan. Enerzijds door op maat van kleine groepen en/of individuen onderwijs te geven (divergeren), anderzijds door diversiteit samen te brengen (convergeren), zodat de verschillen tussen de leerlingen complementair werken. Het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende didactische werkvormen die er vandaag voorhanden zijn om differenti?rend te werken en de wijze waarop deze kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen.Online worden uitgewerkte praktijkvoorbeelden aangereikt.Dit boek levert informatie vanuit wetenschappelijke literatuur en voorbeelden vanuit re?le klassen aan voor het vormgeven van een leeromgeving die aan de slag gaat met de mogelijkheden van ?lke leerling.OVER DE AUTEURSCatherine Coubergs is als doctoraatsstudent verbonden aan de Vakgroep Educatiewetenschappen, Vrije Universiteit Brussel.Katrien Struyven, Nadine Engels, Wouter Cools en Kristine De Martelaer zijn als (vak)didactici betrokken bij de specifieke lerarenopleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij zijn tevens verbonden aan respectievelijk de faculteiten Psychologie en Educatiewetenschappen, Lichamelijke opvoeding en Kinesitherapie en/of het Interfacultair Departement Lerarenopleiding.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/binnenklasdifferentiatie-9789033491948
Differentiatie --- Onderwijs. --- Primary education --- didactische werkvormen --- differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- Research on teaching --- Differentiatie ; onderwijs --- PBIB --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Didactiek --- Peerevaluatie --- co-teaching --- contractwerk --- differentiatie --- hoekenwerk --- werkvormen --- 454.23 --- didactiek --- 474.23 --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- 37.02 --- Werkvormen --- Convergente differentiatie --- Divergente differentiatie --- Diversiteit --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsdifferentiatie --- onderwijsongelijkheid --- Onderwijsonderzoek --- Lager onderwijs --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijskunde --- Zorgverbreding --- Didactische werkvorm
Choose an application
Het verloop van een voormiddag bij 4-jarigen in de klas bij L. Carmen. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht Onderwijs : de theorie achter de praktijk 2) Het dagverloop en het organisatiepatroon 3) Beschrijving van de videofragmenten 4) Duiding van de videofragmenten vanuit drie invalshoeken 5) Suggesties voor het werken met de video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 4-jarigen.
#PBIB:+110.40 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- 4-jarigen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kringactiviteiten --- Onthaal --- Vrije activiteiten --- 432 --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- 474.9 --- ervaringsgericht k.o --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- kleuters : ervaringsgericht werken (ler) --- opvoedkunde (ler) --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuters --- kleuterschool: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- Onderwijsmethoden --- 3-jarigen --- Handelingsplannen --- Onderwijsmethode --- Ervaringsgericht onderwijs --- 3-jarige --- Handelingsplan --- Lager onderwijs --- Ervaringsleren. --- Handelingsgericht werken
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|